Obrázková kniha otázok
Prečo robiť a nerobiť umenie, to je to, o čo tu ide.
Grafický román nepatrí k typu kníh, o ktoré javí záujem široké spektrum čitateľov rôzneho veku a svetonázoru. Má svojich priaznivcov a verných čitateľov, ktorí vedia, do čoho idú, keď po takomto diele siahnu. A potom sú tu tí ostatní, ktorí asi ani nevedia, čo od takejto obrázkovej knihy čakať. Tento text je skôr pre druhú skupinu.
Viem, že nič neviem
Natali Žemberová debutuje knihou, ktorá je zrelšia, než by si ste si dokázali predstaviť. Zároveň je aktuálna a nadčasová, čo nie je častá kombinácia, a z istého pohľadu môže pôsobiť skôr ako oxymoron. Aktuálna je formou, otvorenosťou a naliehavosťou otázok o živote, práci a umení. Nadčasová je hĺbkou a podstatou tých otázok, ktoré si minimálne raz v živote položí každý človek. A nielen umelec. Tí, ktorí na takéto otázky majú naporúdzi jednoduché a jednoznačné odpovede, nie sú ani múdri, ani šťastní. Sú to len klamári. Alebo pozéri. Ale na tých Žemberová nemieri, Lujza je tu skôr pre ľudí, ktorí pochybujú často a možno i radi.
Nič nerobím
Kombinácia ilustrácií, textu a skvelého grafického stvárnenia zjednodušuje čítanie o pomerne náročných životných otázkach. Alebo spríjemňuje. Je to priam pekné čítať o umení v texte spracovanom takouto formou. Zanikajúce bubliny prehovorov pri konverzačných alebo emocionálnych pretlakoch, náznaky emócií vo forme rôznych drobností (napr. popolníka, kníh, farieb) i rôzne odtiene červenej farby použité v knihe pôsobia nielen vizuálne lákavo, ale aj funkčne a efektívne. Od obsahu a spracúvaných tém neodpútavajú pozornosť, naopak – myšlienky v knihe ešte podčiarkujú.
Lujza a Margo
Hlavná hrdinka knihy stojí na pomedzí azda vo všetkých oblastiach svojho bytia – rozhoduje sa medzi závislosťou a nezávislosťou, umením a prácou, vzťahmi a samotou a podobne. Je to úspešná mladá výtvarníčka na začiatku sľubnej kariéry, ktorú by zrejme takýto opis jej osoby viac znervóznil, než potešil. (Pre krátkosť tohto textu nám to však musí odpustiť.) Okrem tvorivého bloku stojí pred mnohými výzvami – pred niektoré ju vystavuje okolie (musí kresliť, musí kreslenie milovať, musí sa socializovať), pred iné sa postavila na základe svojich činov i nečinov. Autorka jej vytvorila zdanlivý protipól v Margo, s ktorou sa však dopĺňajú, vďaka čomu obe nachádzajú mnohé odpovede.
Pekná kniha
Keď chytíte Lujzu do ruky, zrejme si poviete, že je to pekná kniha – čo je naozaj pravda. Dôležitejšie však je to, že v obrázkoch a originálnej grafike sa skrýva oveľa viac, než by ste si zrejme dokázali predstaviť na prvý pohľad. Medzigeneračný konflikt, hľadanie lásky i miesta v živote, balansovanie v oblasti duševného zdravia, nastavovanie si vzťahu k umeniu i ľuďom vôkol seba… a mnohé iné témy, ktoré nás sprevádzajú celý život – nielen medzi dvadsiatkou a tridsiatkou, robia z tohto grafického románu viac než „žánrovku“. Kniha Lujza mimo obrazu svojou hĺbkou prekvapuje takmer na každej strane, a môže tak naozaj osloviť každého, kto je ochotný čítať a klásť (najmä sám sebe) nepríjemné otázky.
Mara Stanková