Čo si všímate na knihách predovšetkým?

Výpoveď o svete, to je asi prvá vec, neznamená to, že musí byť v prvom pláne, pokojne môže ostať medzi riadkami. Štýl autora, nezameniteľnosť. To zahŕňa širokú škálu literárnych výrazových prostriedkov a tiež schopnosť pracovať so širokou slovnou zásobou, formálne prístupy, prácu s tónom, žánrom, obraznosťou, typológiou postáv, ktoré sa pri autoroch často opakujú v rôznych variáciách, spôsob uvažovania a pozorovania, spôsob rozprávania príbehu, humor. Všímam si schopnosť odhaliť jedinečný pohľad v nejakom konkrétnom časopriestore. A aby som sa vrátila na začiatok, všímam si, či ide o priamočiare rozprávanie alebo či má kniha viac vrstiev.

Inšpirujete sa niektorými autormi pri svojom písaní?

Samozrejme, vždy čakám na knihu, pri ktorej si poviem že to by som chcela a zároveň nevedela napísať. Je to už vlastne moja hlavný cieľ pri výbere kníh. Nájsť knihu, ktorá dostatočne inšpiruje. Čím som staršia, tým menej dokážem čítať len pre prehľad.

Katarína Kucbelová (1979)

debutovala v roku 2003 zbierkou Duály (Drewo a srd). Na tú nadviazala básnickými knihami Šport (2006, Ars Poetica), Malé veľké mesto (2008, Ars Poetica), Vie, čo urobí (2013, Artforum). Za básnickú skladbu K bielej (2022, Skalná ruža) získala stredoeurópsku Cenu Václava Buriana, Cenu Zlatá Vlna a Cenu Nadácie Tatra banky.
V roku 2019 jej vyšiel vo Vydavateľstve SLOVART prozaický debut – novela Čepiec, ktorá bola vo finálovej päťke Anasoft litera aj Ceny René, a získala Cenu za umenie Nadácie Tatra banky v kategórii literatúra, Cenu Literárnej akadémie Panta Rhei Awards a bola aj v „shortliste“ prestížnej poľskej literárnej ceny Angelus. V roku 2023 jej opäť vo Vydavateľstve SLOVART vyšiel román Modrosleposť, ktorý je v desiatke ceny Anasoft litera 2024. 

Pripravila Ivana Zacharová